Et kundeklubb, også kalt et lojalitetsprogram, er et strategisk verktøy for å identifisere og belønne lojale kunder.
Kundeklubben har som mål å styrke kunderelasjonene og sikre at kundene blir mer fornøyde og kommer tilbake til bedriften gang etter gang. Grunnideen bak medlemskap er å skape stamkunder som får et fast og langvarig kundeforhold med bedriften. Det gjør at bedriften selger oftere og mer til en lavere kostnad.
En kundeklubb er en markedsføringsplattform
Programmet blir i praksis en markedsføringsplattform som kan erstatte eller komplementere annen markedsføring. Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken. En kundeklubb fra Diller® er en software-plattform som sikrer kommunikasjon og dialog med kunder, og hvor all kommunikasjon er i henhold til GDPR-lovgivningen.
Relasjonsbygging som strategisk tiltak
Dersom en kunde bytter leverandør etter at de først har begynt å samle opp bonuspoeng, klipp eller rabatter som kundeklubben har gitt dem, mister de sine oppsparte fordeler. Det betyr at de føler at de “taper penger” ved å bytte leverandør. Resultatet blir derfor ofte at de velger å forbli hos leverandøren for å få fordelene de allerede har opparbeidet seg, gjerne til tross for at den andre leverandørens tilbud var rimeligere. Et lojalitetsprogram gir med andre ord en strategiske fordel for bedriften.